کد مطلب:1563 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

مصرف زکاة فطره


2022- زكاة فطره را بنابر احتیاط واجب باید فقط به فقرای شیعه كه دارای شرایط گذشته در مستحقین زكـاة مـال هـسـتـنـد , داد , و چنانچه در شهر از فقرای شیعه كسی نباشد , می تواند آن را به فقرای دیگر مسلمانان داد , ولی در هر صورت نباید به ناصبی داده شود.



2023- اگر طفل شیعه ای فقیر باشد , انسان می تواند فطره او را به مصرف او برساند , یا به واسطه دادن به ولی او , ملك طفل نماید.



2024- فـقیری كه فطره به او می دهند , لازم نیست عادل باشد , ولی احتیاط واجب آن است كه به شراب خوار و بی نماز و كسی كه آشكارا معصیت می كند فطره ندهند.



2025- به كسی كه فطره را در معصیت مصرف می كند نباید فطره بدهند.



2026- احـتـیـاط مستحب آن است كه به یك فقیر كمتر از یك صاع فطره ندهند , ولی اگر بیشتر بدهند هیچ اشكالی ندارد.



2027- اگـر از جـنسی كه قیمتش دو برابر قیمت معمولی آن است مثلا از گندمی كه قیمت آن دو برابر قیمت گندم معمولی است , نصف صاع بدهد , كافی نیست , بلكه اگر آن را به قصد قیمت فطره هم بدهد , كافی نیست .



2028- انـسـان نمی تواند نصف صاع را از یك جنس مثلا گندم و نصف دیگر آن را از جنسی دیگر مثلا جو بدهد , بلكه اگر آن را به قصد قیمت فطره هم بدهد كافی نیست .



2029- مـسـتـحـب است در دادن زكاة فطره , خویشان و همسایگان فقیر خود را بر دیگران مقدم دارد , و سزاوار است كه اهل علم و دین و فضل را بر دیگران نیز مقدم دارد.



2030- اگـر انـسـان بـه خیال این كه كسی فقیر است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقیر نبوده , چنانچه مـالـی را كـه به او داده از بین نرفته باشد , باید پس بگیرد و به مستحق بدهد , و اگر نتواند بگیرد , باید از مال خودش عوض فطره را بدهد و اگر از بین رفته باشد , در صورتی كه گیرنده فطره می دانسته آنچه را كـه گـرفته فطره است , باید عوض آن را بدهد و اگر نمی دانسته , دادن عوض بر او واجب نیست و انسان باید عوض فطره را بدهد.



2031- اگـر كـسـی بـگوید فقیرم , نمی شود به او فطره داد , مگر آن كه از گفته او اطمینان پیدا شود یا انسان بداند كه قبلا فقیر بوده است .